Auto’s: Citroën XM

Na de Citroen CX kwam een Citroen XM. Daar rijd ik nog altijd mee rond.

In tegenstelling tot de CX werd de XM nooit echt populair, en dat was toch wel onverdiend. Het is een comfortabele, stevige, grote auto. En de prijs valt goed mee. Hij had wat kinderziekten. Citroën had schuifstekkers genomen voor sommige elektrische verbindingen, net als bij de CX, maar bij de XM leidde dat tot problemen: door trillingen schoven de stekkers los. De oplossing waren schroefstekkers. Vanaf 1995/96 werden alle XM’s dan ook met schroefstekkers uitgerust, en in veel oudere XM’s werden de schuifstekkers vervangen door schroefstekkers. Dat is al bij al een goedkope operatie.

Eenmaal de losse stekkers overwonnen blijkt de XM een betrouwbare auto te zijn, waar gemakkelijk honderden kilometers mee onder de banden verdwijnen. Niet alleen de auto heeft er duidelijk geen moeite mee, maar ook de inzittenden leggen de kilometers zonder problemen af. Net als zijn voorgangers, de ID/DS en de CX, is de XM met de comfortabele hydropneumatische vering van Citroën uitgerust. Als vliegende tapijten bestaan, dan is de enige fabrikant ervan Citroën.

Een gedachte over “Auto’s: Citroën XM

  1. hallo ik ben normaal een motorijder en ik wil je zeggen dat ik zelf ook graag een citroén xm zou hebben.omdat ik het zo een prachtige wagen vindt daarom ben ik daar ook zo verlieft op.ik hoop dat ik nog een kan kopen .groeten mario

    Like

Reacties zijn gesloten.